close
這個故事發生的時間是在今年的二月十五號,西洋情人節的後一天,不過這故事和情人一點關係都沒有。
 
那是CHARM的第二天,CHARMChalmers公司徵才的活動,那時候我算是交換學生第一年,沒有要找工作,而是要找論文公司。對瑞典很多公司都很陌生,也還不知道自己對哪家公司有興趣,所以也只是在展場晃一晃。晚上同學的聚會有人說Amadeus那邊有很多論文工作在找學生,可以過去看看。因此第二天隨便準備了一下自己的履歷就帶過去,剛好有個負責人坐在那邊,等他和前一個人談完,我就把自己的履歷遞過去給他看看,他說那邊有個本子,去那邊找找你有興趣的工作。我大概翻了一下那很厚的書,也沒看到什麼特別喜歡的,所以開始和他講起話來,請他給我的CV提建議。

他提了很多建議給我,如果我是他的下屬,我會覺得我給他罵的狗血淋頭,履歷上沒有一樣東西是可以看的,這真的一點也不誇張。我不會說自己受到污辱,只是當下自己覺得超難過,有很多地方是自己真的很糟,但是有些地方真的就是文化不同,考慮的出發點也不一樣。不過我並沒有解釋那麼多,把交出去的CV拿回來,臨走之前,我和他要了一張名片,他遞給我,然後和我說,"六個月之號告訴我你在哪裡!

旁邊的展示桌上,有放著公司的小贈品,是一架小飛機,我拿了一台,原本要他在上面簽名的,不過被他拒絕了,一方面或許也是他在和別人說話,只說再寫信給我。

六個月之後,是八月十五號,我沒有寫信給他。一個月之後,我還是沒有;兩個月之後,我還是沒有,但是我一直把這件事情深深的放在心裡面。一直到今天,我確定了自己的未來和找到工作,我寫信給他了……

“My status update”

“Dear Andrew,
   How are you? I am Yuting, maybe you already forget me. I should write
this mail to you three months ago.
   We met at CHARM event in Chalmers, Sweden in March. That was the second
day of CHARM. I gave you my CV and started to look at the book for the
master thesis searching. Then, we talked and you gave me lots of
advices for my CV. My CV was really really bad. Finally, I took back my
CV and you said to me, "tell me where you are after six months." And
this is the reason I wrote you this mail and said I am three months
late.
   Three months before, I got a opportunity to write my thesis for a
communication company called "ZyXEL" But this is not the thing I would
like to tell you after six months, and I was not ready. Three months
after, I think I can tell you where I am and where I will be. Now, I am
still writing my thesis for ZyXEL and going to present on 19th of Jan.
And I got a job offer in Germany. It is an international consulting
company and my position is "business analyst" since I do not have any
work experience before, starting from the basic level. So, this is what
I want to tell you now.
   It is a pity that I will stay in Taiwan for following months, or I will
definitely see you again in CHARM. But no matter what, I really want to
say thank you to you, thank you for kick me out of my world and open my
eyes.
   Enclosed is my CV, hope you can look at it again. I hope it is better
than last time.
 
Best regards,
Yuting”
大概過了半小時左右,我就收到了他的回信……
“Yuting,
 
Many thanks for the email.  I find it really touching. It is so nice to 
have made a difference.
 
In fact I will not be at the Charm Fair this year as I have given in my 
notice at Amadeus after 11 years service but Amadeus will be there.
 
********************************(保密內容)
 
I will be moving to a new company in the New Year where I have to hire 400 people.
 
I certainly notice a marked improvement in the CV.  I hope that you have 
great success - you really seem to have turned things around.
 
Wishing you all the best for the next year: keep in touch.
 
Andrew James 

其實從那一刻起自己就很感謝他,把我踢出了自己小小的世界。

不管你看別人是敵人或是幫助你的人,最好擊敗/感謝他們的方式就是讓自己變的不一樣!

arrow
arrow
    全站熱搜

    PPcorn 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()